SPELADES PÅ ANGEREDS TEATER HÖSTEN 2020 OCH PÅ BIBU SCENKONSTBIENNAL i HELSINGBORG MAJ 2022.
Min morfar han lyssnar bra. Han brukar sitta sådär med händerna i knäet och luta sig fram lite grann. Han hör mig, vad jag säger. Han liksom ba: Vad har hänt i skolan? Ah, har det hänt i skolan! Så säger han. Han tittar på mig. Jag ser mig själv i hans ögon. Liksom i mitten i den där lilla svarta saken i mitten. Då vet jag att han hör vad jag säger och lyssnar på mig.
I en värld av inne och ute med väggar som faller, kojor, gungor och klätterträd möter vi barn och deras vuxna. Vuxna som bestämmer allt, som finns för att natta och beskydda, som tänker snällt men pratar strängt. En vuxen som kämpar, en vuxen som sviker, en läskig vuxen, en rolig vuxen, en förebild. Där finns vuxna som inte lyssnar, där finns de som lyssnar. Och en stöttande vuxen just när det behövs.
I vuxenvärlden är det vanligt att tycka och tänka om barn, men året då barnkonventionen blev svensk lag vände Angereds Teater på perspektivet och lät barnen tycka till om de vuxna. Vad är vuxna egentligen bra för och vad ska man ha dem till? Våra viktigaste vuxna bygger på djupintervjuer med barn i olika åldrar, utförda av Ylva Martens, prisbelönt journalist och författare.
Välkomna alla barn, och ta med era viktigaste vuxna!
Ylva Mårtens, författare och journalist, har genomfört intervjuerna och är initiativtagare till projektet. Hon är prisbelönt för sitt arbete med att intervjua barn och är aktuell med antologin ”Vi måste börja med barnen” som släpptes i mars 2020.
BIBU-juryns motivering:
"Med gedigen textgrund från djupintervjuer med barn skapas insiktsfull, brutal, rolig, ömsint och peppande scenkonst. Utan att förminska komplexiteten gestaltas både barns och vuxnas skiftande villkor och relationer i ett föränderligt scenrum, som finurligt och kongenialt vidgas i takt med berättelser och perspektiv".
Lis Hellström Sveningson, GP, 11/10 - 2020
"Våra viktigaste vuxna kunde ha blivit men är ingen problemorienterad redovisningsteater. Ensemblen spelar lekfullt och med fin publikkontakt, alla fyra växlar lyhört mellan de olika rollerna, barn som vuxna. Det är fart och dynamik i spelet, regin ger även plats för inkännande reflektion.
Uppsättningen är ett samarbete med Göteborgs stadsteater och Backa teater. Att lyssna på barn i Angered är ett bra sätt att använda resurser medan teaterhuset för vuxna på Götaplatsen byggs om".
Medverkande Elin Bornell, André Gatu, Johan Gry & Anna Harling
Initiativ & intervjuer Ylva Mårtens Manus Kristina Ros & Johanna Larsson i samarbete med ensemblen. Regi Johanna Larsson Scenografi & Kostymdesign Linda Wallgren Dramaturg Kristina Ros Kompositör Martin Fremling Ljusdesign Jenny W Fogelberg Maskdesign Therese Jansson Koreografi Fredrika Byman Moberg Rekvisita & Attribut Smulan Lundin Konstruktion Colin Ferguson & Tomas Heyman Scenteknik Martin Fremling, Tomas Heyman & Smulan Lundin Publikvärd Bushra Al-Jubaihi Sälj- och biljettbokning Malin Andersson Producent Gabriella Duraffourd Pedagog Mina Nadolski Friberg Verksamhetsledare Lovisa Pihl Konstnärlig ledare Johanna Larsson Affischbild Maja-Lisa Bekken Formgivning Linda Wallgren Trailer Vaster Eklund Scenfoto Jonas Kündig
ANGEREDS TEATER I KULTURHUSET BLÅ STÄLLET | INFO & SKOLBOKNING: 031-331 54 08