När du och dina elever har varit och tittat på en teaterföreställning kan ett bra sätt att komma tillbaka till den händelsen vara att ställa frågan
“När började föreställningen, tycker du?”.
Redan här kanske ni upptäcker att er upplevelse skiljer sig åt. Just det där “...tycker du?” är viktigt att uppmärksamma, då upplevelsen är högst personlig. Någon kanske tycker att föreställningen började när publikvärden öppnade dörren och ni klev in i salongen? Någon kanske tycker att den började när en av skådespelarna sa sin första replik? Någon kanske tyckte att den började när du informerade klassen om att ni om några veckor ska åka och titta på teater?
3. Beskriva, tolka, reflektera
I det första steget kan ni tillsammans beskriva vad ni såg i scenrummet. Försök här att inte lägga in egna tolkningar eller värderingar när ni beskriver. Hur såg det ut? Hur många roller fanns det? Vad hade de för kläder? Osv.
Ni kan göra den beskrivande delen individuellt eller i grupp. Gör ni den i grupp kan du som pedagog måla upp ett tomt scenrum på tavlan och rita dit de olika beskrivningarna som kommer från eleverna. Gör ni den beskrivande delen individuellt kan eleverna få måla upp sitt scenrum var för sig.
Med yngre elever kan den beskrivande delen vara utmaning nog medans för äldre kan det vara något ni inte behöver lägga så mycket tid på. När du som pedagog upplever att ni har en bra beskrivande bas att utgå från kan ni gå vidare till den tolkande delen.
Nu kan ni i ert samtal börja tolka vad ni har sett. Fanns det någon del i scenografin som kändes viktigare än allt annat, och i så fall varför? Hur gamla var personerna som befann sig på scenen? Vad ville de? Fanns det något problem som uppstod?
Det finns inga rätt eller fel när ni tolkar de olika beskrivningarna. Uppmuntra gärna eleverna när det uppstår olika tolkningar.
Nu kan du tillsammans med eleverna börja reflektera över de tolkningar som ni gjort. I reflektionen utgår ni från er själva och de unika erfarenheter och egenskaper ni bär på.
Du kan fråga dina elever om de minns en särskild händelse, och vad de tänker om den. Väckte händelsen specifika känslor och i så fall varför? Du kan även fråga eleverna vad de tror hade hänt om föreställningen hade fortsatt i 10 minuter till.
ANGEREDS TEATER I KULTURHUSET BLÅ STÄLLET | INFO & SKOLBOKNING: 031-331 54 08