C/O UNG TEATER 


Skådespelarutbildningen i Göteborg satsar på teater för en ung publik i samarbete med Angereds Teater, Masthuggsteatern, Backa Teater och Regionteater Väst.


Den 1 december öppnade antagningen till skådespelarprogrammet vid Högskolan för scen och musik, en av landets mest eftertraktade utbildningar. Men den här gången ser utbildningen lite annorlunda ut. I samarbete med fyra framstående teatrar erbjuds för första gången ett treårigt program med inriktning mot teater för en ung publik.


De studenter som börjar på skådespelarprogrammet hösten 2021 kommer att få sin undervisning av lärare på Högskolan för scen och musik, precis som tidigare årskullar. Men nytt är att de får tillbringa stora delar av de tre åren ”ute i verkligheten”. Närmare bestämt på Angereds Teater, Backa Teater, Masthuggsteatern och på Regionteater Väst. De fyra teatrarna deltar tillsammans med Högskolan för scen och musik i en stor satsning, som har fått namnet Skådespelarutbildningen c/o ung teater

.  − Vi vill sätta extra fokus på den konstnärliga kvaliteten i teater för barn och unga. Sverige har en stark konstnärlig tradition inom fältet som är unik i världen. Det är samtidigt så att en stor och vital del av arbetsmarknaden för skådespelare finns i just det här fältet, säger Peter Melin, programansvarig för utbildningen.  


Och teaterbranschen välkomnar satsningen. 

Johanna Larsson är konstnärlig ledare och regissör på Angereds teater.

− Att Högskolan för scen och musik genom den här satsningen närmar sig våra teatrar, och därmed verkligheten och den publik vi spelar för, känns otroligt meningsfullt och lyxigt. Jag är väldigt glad över att utbildningen på det här sättet prioriterar scenkonst för en ung publik, och jag hoppas att initiativet kommer inspirera fler utbildningar framöver.  


Med satsningen vill Högskolan för scen och musik erbjuda en unik möjlighet till fördjupning snarare än en förändring av utbildningen, som i mångt och mycket kommer att vara sig lik. Den nya inriktningen mot teater för en publik bestående av barn och unga kommer alltså inte att begränsa studenternas utsikter att kunna arbeta med annan scenkonst, film eller tv.  


− I möte med den unga publiken måste man som skådespelare hela tiden omförhandla kontraktet med publiken i realtid. Och det är något som verkligen vässar skådespelarens redskap, säger Lars Melin, konstnärlig ledare för Backa Teater. Det mötet är enormt utvecklande för varje skådespelare, även då de i andra sammanhang möter en äldre publik. Den unga publiken är den bästa skådespelarutbildaren, fortsätter han.


Kristina Ros, dramaturg på Masthuggsteatern, håller med.          − Att spela teater för barn och unga betyder att nå människor från samhällets alla skikt. Ofta spelar man också nära publiken och får en mycket mer direkt kontakt och respons än när man spelar för vuxna. Jag tror att skådespelarklassen som går c/o ung teater både kommer få en ovanligt innehållsrik utbildning och gå styrkta ut på en arbetsmarknad som efterfrågar erfarenhet och intresse för en ung publik.  


Dimen Abdulla är dramaturg på Regionteater Väst:
– Teater är en mötesplats för många olika konstformer och konstnärliga uttryck. De skådespelare som vågar utforska och nyansera detta fält i dialog med samtiden och den unga publiken, kommer bli utmanade och få sina perspektiv omkullkastade. Jag tror att det är i mötet med vår unga publik vi konfronteras med dem avgörande frågorna och utmaningarna för vår tid framöver.


Läs mer om skådespelarutbildningen här

.Se branschsamtalet om satsningen och teater för ung publik här.

 

Kontakt  

Peter Melin

Programansvarig

0709-71 37 56 I peter.melin@hsm.gu.se